Monday 10 October 2011

ITIK, ARNAB DAN TOK AYAM...

hai..salam semua..sihatkah anda...sihat lah hendaknya...ari isnin arini, bg sesetengah org yg dah bekerja and yg masih belajar, merupakan hari yg takberapa best.yelah setelah 1 atau 2 hari berehat , cuti, hari isnin nilah kita nak mulakannya kembali...
kawan-kwan semua, kita hidup kat dunia ni tak semuanya lengkap, mesti ada kekurangannya. tetapi bg seseorang yang mahukan sangat perect bg dirinya, kadang kala boleh memakan dirinya kembali..kita hendaklah sentiasa bersyukur degan segala kurniaan atau ikmat yang diberikan oleh Allah kerana dengan bersyukur kita akan lebih merasa tenang dan happy always.. kat sini aku nak cerita tentang kisah mengenai kekurangan dan kelebihan diri yang kita miliki. aku baring2 td, tetiba terpikir, so aku tulis jela dalam ni apa yan aku rasa betul..hehehe..maybe sesetengah org cakap aku suka berangan atau pikir benda yang belum pasti tapi aku suka, sbb ia jadikan aku lebih bersemnagat laukan sesuatu dan dapat munasabah dan munasarawak diri..hehehhe



ceritanya camni...ni apa yg aku imagine jela..tp bg aku mmg betul apa g aku imagine kan ni...aku gambarkan situasi haiwan itik dan arnab

kat kg sg pasiaq ada 2 ekor haiwan iaitu arnab dan itik...depa ni sering bergaduh, kalo jmpa je asyik bergaduh..dua2 asyik mengataka diri merekalah yang terhebat..pada suatu hari sang ayam iaitu tok penghulu kg tu memanggil kedua haiwa tersebut.."whai arnab dan itik, hangpa 2 ni asyik nak bergaduh je, cubalah kawan baik2, kita kan hidup satu kg"...jwb arnab "saya tak gaduh tok ayam, itik ni yang bongkak, dia cakap dia yang terbaek, saya naik angin la, saya pon terbaek gak tok"....tok ayam berkata lagi "oklah, kalo kamu merasakan kamu berdua yang terbaek, mari sini tok anjurkan sukan tahunan kg tetapi hanya kamu berdua yang bertanding"....jwb itik dan arnab serentak "no hal tok, saya tak sabar ni"...

oleh kerana arnab dan itik besetuju, maka tok ayam pon memulakan sukan tahunan kg tersebut....hanya 2 game diadakan

game 1
acara lari 20meter- bagi acara ini, arnab hanya tersenyum dan berjaya mengalahkan sang itik dengan mudah. baginya, dialah paling hebat dari itik..tetapi bagi itik, dia mengalami kesukaran untuk berlari dan lariannya tidak selaju sang arnab..akhirnya sang itik kalah di game 1.

game 2
acara renang- ntuk game ini, itik dapat berenang dengan mudah, siap dengan kuak lentang, kupu-kupu style..dia hanya tersengih melihat arnab yang tidak berani turun ke air...dia mentertawakan sang arnab sehinggakan sang arnab menjadi malu...

keputusan suka tersebut menjadi seri iaitu 1-1...bg arnab dan itik, ianya tidak adil kerana tak tau sapa yang juara dan tak boleh mengaku dirinya yang terhebat...tetapi tok ayam tidak mahu meneruskan game lagi, sbb katanya " kalo aku menruskan lagi game, dan game itu memberi kelebihan kepada salah seorang daripada kamu, sudah tentulah kamu akan menang..so, pkirkanlah dan selamat beramal...terpinga2 arnab dan itik...

moralnya kat sini yang aku dpt uat dr cerita aku tu, kita jgn ego berlagak atau sombong diri..kerana everybody not perfect..mesti ada kekurangan dan kelebihannya...gunakanlah kelebihan yang ada dengan sebaiknya dan tutuplah kekurangan yang ada dengan bersyukur kepada Allah di atas kurniaan kelebihan yang dibrikan kepada kita...TQ

No comments:

Post a Comment