Saturday 9 April 2011

AYAH

semua manusia di bumi ini mempunyai ayah...tidak kiralah die anak luar nikah atau ape..tetapi semstinya mempunyai ayah yang telah membantunya dilahirkan di muka bumi ini..aku juga mempunyai ayah...ayah aku seorang yang low profile...die seorang pemuda kampung..skang umurnya dalam lingkungan 60 an..aku harap ayah aku panjang umur agar dapat lihat kejayaan aku dan ada masa hari kenduri aku ngan anum (insyaAllah)...walaupun die sekarang sakit2, aku sentiasa doakan yang terbaek untuk ayah aku walaupun kadangkala aku ada juga merajuk atau terasa dengan ayah aku... namun semua itu hanyalah smentara.



aku saja nak ceritakan pengalaman aku memiliki seorang ayah..walaupun ayah aku hanyalah orang kampung, tak memiliki kekayaan macam ayah org lain, namun aku tetap bersyukur. aku sifatkan ayah aku seorang yang begitu mengambil berat tentang anak2 dan sedara die...tetapi dilakukan tidak secara menerus, kalo orang tak perasan memang tak tau la...aku masih ingt lagi, ms umur 50 thn ayah aku dpt duit kwsp suku dari jumlah sebenar..slalunya kalo umur 50 boleh keluar suku.. so dapatla dalam beberapa ribu hasil dari kerja kilang papan sejak dia berusia belasan tahun..ok berbalik kepada duit tersebut, dalam beberapa hari je duit td seakan sudah habis...walaupun aku ms itu msih di sekolah rendah, namun aku dapat rasai 'kehilangan ' duit kwsp itu. lepas beberapa hari aku dapat tahu yang ayah aku sbenarnya bayar duit ceti selepas meminjamnya. sbb itu duit itu dh takde. dicampur dengan bunga lagi mestilah besar bayarannya. kalo pada masa sekarang ceti itu orang panggil sebagai along. aku dapat tau ayah aku pinjam duit itu dari ceti sbb nak tampung persekolahan aku dan adik aku. nak bayar yuran, duit perbelanjaan harian, beli buku sekolah...sedih aku dgr..kalo la tak dpt bayar hutang ceti tu mesti buruk akibatnya tp die pnjam sbb terdesak sgt...die nak anak-anak dia sekolah tnggi2 hngga menara gading supaya tak jadi macam die.

ayah aku bgtau aku die sekolah hanya setakat darjah 1 lepas itu lari dari sekolah...dia taknak anak-anak ikut macam dia..lepas sekolah dia bgtau dia tnggal dengan kakak dia dekat sik dengan membuat kerja2 kampung...selepas itu baru bergerak tnggal di sungai petani dan menetap disitu..ayah aku bekerja dgn kilang papan dr usia remaja shnggalah umur 50an sbb dh takleh kerja disbbkan oleh mata menjadi katarak. katarak itu pon dpt hasil drpd terkena habuk kayu setiap hari. pernah masa kecil, ayah aku belikan makanan hanya untuk aku dan adaik2 sbb tak cukup wang...die memberitahu sudah kenyang tp aku tau dalam diri dia menahan lapar untuk mengenyangkan perut aku.

semasa kecik aku selalu gak kena pukul ngan ayah aku..tp bukannya pukul sengaja, pukul secara bersebab. di sebabkan aku nakal dan kadangkala tak dgr kata, camtula kena...hehe..aku ni suka main dkat bendang tangkap ikan.. so kalo aku dh kat bendang tu, aku ibaratkan bendang tu macam swimming pool..aku terjun jela..habis kotor baju ngan seluar aku..balik plak dh senja..so apa lagi mangamuk la ayah aku..ahhaha.berbirat badan aku kena tibai ngan penyapu...tp tu semua mnagajar aku supaya lebih berdisipilin dalam kehidupan agar tidak melakukan perkara2 di luar batas.


sekarang ayah aku dah uzur.. dah sakit macam2..yang paling teruk sakit gout die...tiap2 hari kena mkn ubat tahan sakit..kalo sehar tak mkn nnt tgn akan menggeletar teruk...macam parkinson dan terpaksa menahan sakit sehinggakan tidak dapat bangun. pernah satu hari tu ayah aku masuk hospital disebabkan sakit, namun aku tidak mengetahuinya...selepas semnggu masuk hospital baru aku dapat tahu...aku dapat tahu ayah aku tak bagi beritahu aku sbb ketika itu aku sdang berada di U untuk menghadapi exam..die xnak fikiran aku terganggu...aku menangis dgr jwapan tu...kalo la terjadi apa2 pada ayah aku ketika itu..aku harap ayah aku dipajangkan usia supaya dapat tgk kebahagiaan anak-anak dan kejayaan anak-anak. kalo bleh aku nak bw ayah aku pergi ke haji dan harap ayah aku dpat tgk aku kawin dgn anum nnt...aminn...ayat yang ayah aku slalu ckp ms aku kecik "BUAT APA YANG AYAH SURUH, JGN BUAT APA YG AYAH BUAT" ...aku paham mksud ayat ini, so kita sbg anak pikir2kan la..wsalam



CERITA AYAH DAN SI ANAK KECIL 

Satu hari ketika seorang ayah membeli beberapa gulung kertas bungkusan hadiah, anak perempuannya yang masih kecil dan manja sekali, meminta satu gulung daripada beliau.
"Untuk apa?", tanya si ayah. "Nak bungkus hadiah", jawab si kecil.
"Jangan dibuang-buang ya", pesan si ayah, sambil memberikan satu gulungan kecil.
Keesokan harinya, pagi-pagi lagi si kecil sudah bangun dan membangunkan ayahnya, "Yah, Ayah... ada hadiah untuk Ayah."
Si ayah yang masih menggeliat, matanya pun belum lagi terbuka sepenuhnya menjawab, "Sudahlah.... nanti nanti saja."
Tetapi si kecil pantang menyerah, "Ayah, Ayah, bangun Ayah, dah pagi."
"Eh... kenapa ganggu ayah... masih terlalu awal lagi untuk ayah bangun."
Ayah terpandang sebuah bungkusan yang telah dibalut dengan kertas pembungkus yang diberikan semalam.
"Hadiah apa ni?"
"Hadiah hari jadi untuk Ayah. Bukalah Yah, buka sekarang."
Dan si ayah pun membuka bungkusan itu.
Ternyata di dalamnya hanya sebuah kotak kosong. Tidak berisi apa pun juga.
"Eh.. kenapa kosong?? Tak ada isi di dalamnya. Kan Ayah dah kata jangan buang-buang kertas bungkusan Ayah. Membazir tu"
Si kecil menjawab, "Tak Ayah, ada isi tu... tadi kan, Puteri masukkan banyak sekali ciuman untuk Ayah."
Si ayah merasa terharu, dia mengangkat anaknya lalu dipeluk dan diciumnya.



"Puteri, Ayah belum pernah menerima hadiah seindah ini. Ayah akan selalu menyimpan hadiah ini.
Ayah akan bawa ke pejabat dan sekali-sekala kalau perlu ciuman Puteri, Ayah akan mengambil satu. Nanti kalau kosong diisi lagi ya!"
Kotak kosong yang sesaat sebelumnya dianggap tidak berisi, tidak memiliki nilai apa-apa pun, tiba-tiba terisi, tiba-tiba memiliki nilai yang begitu tinggi. Apa yang terjadi?
Lalu, walaupun kotak itu memiliki nilai yang sangat tinggi di mata si ayah, namun di mata orang lain tetap juga tidak memiliki nilai apa pun dan menganggapnya sebuah kotak kosong.
Sahabat-sahabat, 
Sebagaimana anda memandangi hidup demikianlah kehidupan anda. Hidup menjadi bererti, bermakna, kerana anda memberikan erti kepadanya, memberikan makna kepadanya. Bagi mereka yang tidak memberikan makna, tidak memberikan erti, hidup ini ibarat lembaran kertas yang kosong.


No comments:

Post a Comment