Friday 29 April 2011

IBU


hai..hari ni last aku kat ukm pastu start cuti 4 bulan..abis la lama la lepas nie tak update blog nie..huhu..ermm.arini rs nak cite pasal sorang wanita yg kita panggil emak...sebelum ni aku ada cite ttg ayah so rsnya tak fair la tak cite pasal emak kan..hehe..aku ada sorang je mak..ada sorang je sbb xde mak tiri..hehe..mak aku ni kurus je orgnye, sama macam aku..maybe aku ikut fizikal mak aku kot...

mak aku ni kawen ngan ayah aku thn 1985...tp ayah aku masa tu dah 35 kot, kahwin lambat..yela, jdoh kan mana leh kita nak menidakkannya..mak aku plak waktu tu umur dalam 20an je..so beza umur mak gan ayah aku dalam belas tahun juga la..lepas je setahun kawen dapatla aku..heheh...mak aku ni walaupun die kurus je tp die ni great woman la bg aku..die ni cekal dalam hadapi semua perkara and sanggup buat apa aje asalkan dpt penuhi permintaan anak die dan dapat tgk anak2 die hepi..

aku ingt lagi masa aku g pekan ngan mak aku nak g beli brg utk hari raya. waktu tu aku umur 8 tahun kot...bile lalu kat kedai jual pakaian tetiba aku ternampak baju ngan seluar cantik..sb ada gambar ultraman kot..yela kartun ultraman kan popular waktu tu...so aku minta mak aku belikan, die cakap taknak sbb die bw dit ckup2 je beli brg..tp aku degil and x nak jln, smpai nangis2 aku kat situ..oleh sbb kesian tgk aku, mak aku pon lembutkan hati die, die beli gak baju tu walaupun duit tu sbnarnya nak gna untuk beli barangan lain. bile dah bayarkan untuk baju aku tu, kiteorg terus balik jela sbb duit dah abis untuk beli barangan hari raya.. mak aku tak marah aku, tp cian plak aku tgk mak aku...tp waktu tu aku kecik g so aku mcm kesian macam tu jela, bknnya nak berfikir bnyak.

mak aku ni juga tegas, kalo die sruh buat ape yg disuruh tp tak dilakukan, mak aku mula la membebel..tp die bebel sb kebaikan juga kan..ms kecik2 dlu aku ni malas mandi..heheh...sbb sjuk air...so bile die sruh aku mandi banyak kali namun aku tak endah, so naik angin la die..tol tak...kalo aku tgk mak aku amik penyangkut baju je terus aku lari keliling rumah..mak aku plak kejar dari belakang..dah macam acara lari kejar mengejar plak..hahah..tp selalunya mak aku x dapat nak kejar aku sbb aku kan champion lari..kat sekolah dulu wakil sekolah aku ni..cuma skang dah tak larat..hehehhe..tp kalo mak aku dpt tangkap aku, abis aku disebat dengan penyangkut baju..berbirat belakang badan aku..hehe

oleh kerana kiteorg ni hidup susah, so mak aku x dapatla nak sediakan makanan sedap2..kdg2 je kalo ada duit lebih leh beli yg sedap2 sket cam ketam ke sotong ke..kalo tak mak aku selalu beli ikan kembung jela...aku plak time kecik mg tak mkn ikan..maybe sbb aku takut tercucuk tulang die kot..huhu...kalo mak aku buat masakan ikan..balik dr sekolah je aku buka tudung mesti aku merajuk..sehari lak tu tak mkn...smpaikan sakit perut..padan muka aku..hahaha..so kalo aku merajuk, esok pasti mak aku belikan lauk ayam..aduhh...kejamnya aku nie...cian mak aku..maybe duit beli ayam tu sbnrnya nak buat benda lain, dah kena belikan ayam plak utk aku...

aku juga tak dpat satu peristiwa dengan mak aku..waktu tu thn 1994 kalo tak silap aku..waktu mlm..ayah aku g umah kwn dia kat kg tu juga...so tnggal la aku ngan mak and adik aku..tetiba dalam kol 11 tu dengar angin kuat...aku takut, aku g lari daptkan mak aku..adik aku pon ikut skali...tak pernah aku dengar angin sebegitu and hadapi suasana camtu...makin lama makin kuat, smpaikan ada bumbung umah tertanggal and bahagian bumbung atas rumah dah dibawa angin sbb bumbung ruma bahgian tngkat atas masa tu diperbuat dr atap nipah je...aku hanya mampu peluk mak aku je...aku tgk mak aku nangis..aku tau mak aku pon takut gak..kami 3 beranak berpelukan...hanya tu je yg mampu kami buat selain berdoa...rupanya kg aku dilanda ribut time tu..habis atap rumah dibawa ribut terbang ntah kemana..nasib baik xde pape yg terjadi

emak ni org cakap slalu buat ape je untuk anak dia...so jgn derhaka pada emak kita..kalo yg telah tiada emak tu, sedekahkan al fatiah selalu kepada mereka...kalo kita selalu ingtkan dia, kalo yg masih ada sygngilah ibu anda selalu..bile dia ada depan kita, kita tak rs sngat pengorbanan die..bler dah takde bru kite tercari2 kasih syg ibu....ingtlah..syurga itu di bawah telapak kaki ibu =)

No comments:

Post a Comment