Friday 8 April 2011

RAWATAN KAMPUNG


pernah dengar tak tafsiran mimipi pasal kena patuk ular ataupun dikejar ular. orang-orang yang kata, tak tahu lah orang tua mana, atau sape-sape , kecuali orang utan, depa kata kalo mimpi camtu maknanya ada orang nak masuk minang..hehhe..tp tu mungkin keercayaan orang dulu-dulu. aku tak puas hati jawapan tu, aku cari lagi jawapan lain. apa yang aku jmpa memeranjatkan juga. ianya daripada tokoh ulama islam.

dari ibnu Qayyim

'barangsiapa yang bermimpi dikejar/di patuk ular, maka berhati-hati lah. kemungkinan besar bahaya sihir(ilmu hitam) menghampiri (berada dalam diri) kamu'

erm..takut bukan...aku dah 2 kali mimpi camnie...kali pertama 2 bulan lepas...lepas sminggu mimpi camtu, telinga aku tetiba tak berfungsi... sebelah kiri sahaja... makin lama mkin tak dengar... aku telah pergi ke klinik ENT kat HUKM...macam2 test aku buat, tp dktor masih tak tau puncanya kenapa. aku mkin risau... takut pekak sebelah..kalo tau kenapa telinga aku jd macam ni leh la diubati dengan betul.. masalahnya dktor pon tak tau nak sahkan aku kena ape...so dktor syorkan aku buat MRI sbb dia syak aku ada ketumbuhan dalam kepala berhampiran otak. terkedu aku seketika semasa dktor tu cakap camtu. walaupun tak confirm lg namun perasaan gundah tu melekat kat dlm diri aku.. aku mula terbayangkan wajah -wajah yg aku syg...mak ayah, adik2 dan anum...selepas itu, aku balik ke kg utk mencuba rawatan tradisional pula, aku berumpa dgn ustaz man, org kg aku... dia tolong aku berubat cara kg...dia cakap dlm diri aku ada 'benda' tp dia cuba tolong buangkan. benda tu dah kacau aku punya telinga, sbb tu aku tak dgr.katanya....aku dgr jela, nak percaya ke tidak tu aku pon confius gak tp aku tetap berubat walaupun rs confius.. lepas 2, 3 kali berbat ngan die, lama2 telinga aku berfungsi seperti biasa. padahal sebelum initelinga kiri aku tak berfungsi mcm biasa smapaikan dktor pakar pon tak tahu sbb ape....mngkin betol kata ustaz tu... 



aku juga ada terbaca tentang entri yang mengatakan jin dan syaitan ini boleh menyerang sesiapa sahaja jika dikehendakinya dan diperkenankan oleh Allah SWT. bena tu boleh menyerang anggota fizikal kita sehinggakan menyekat saluran darah kita , mengganggu otak dan macam2 lagi. dalam perubatan moden skang mungkin ramai yang kurang mempercayainya...tp bg aku, ianya ada dimana2, jika kita sudah mengalaminya barulah kita akan mempercayainya...

sekarang mata kanan aku pula tiba2 semakin tak nampak... dah dekat sebulan..aku pon tak tau kenapa... aku dh ke HUKM bahagian pakar mata untuk melihat kenapa mata aku terjadi sedemikian. namun, dktor sana masih bbelum tau knp mata aku terjadi begitu. mereka bagaikan jadikan aku bahan ujikaji... mereka mensyaki aku mengidap tibi, kencing manis, darah tinggi , selaput mata, ada ketumbuhan...sehinggakan bermacam test aku buat....mantoux test,snellen test x ray dada, scan kepala, ujian darah, malah mata aku diletakkan bermacam2 ubat titis dan dilihat melalui slit lamp test...smpaikan mata aku jd berpinau..namun depa masih belum dpt kesan kenapa dan semua ujian yg aku buat itu ok...so aku dah malas pergi HUKM sbb bknnya makin elok mata aku..lagi skait adalah...dktor tu tertusuk alat kat mata kiri aku...smpaikan jad darah beku..mangkuk punya dktor..mata kiri aku yg elok ni kang kabur plak.

so aku amik keputusan nak try buat rawatan kg macam aku skait telina aritu...tetapi aku nak abiskan dulu exam ini..aku harap mata kanan aku kembali normal macam biasa...skang aku minum pati beri innershine utk cuba kurangkan masalah ini..harap semuanya kembali normal selpas aku berubat cara kg nanti...

No comments:

Post a Comment